D E R V Y N A S

Aš įsimylėjau Romą. Nušvitimas!

Žinote, kai sakoma, jog kai įsimyli, tai nesinori ir dalintis. Kažkaip keista, kad ir man taip darosi, nes pirmą kartą taip ilgai užtruko įspūdžių apie Romą dalybos. Apie miestą, kuris tiesiog priverčia juo susižavėti, alsuoja tūkstančius metų besikaupusia imperatoriška energija ir karščiu. IMG_3826   IMG_3815

KADA VYKTI. Vykome liepos viduryje, kai ten tikrai karšta. Nors šią 2014 metų vasarą apskritai būtų galima vadinti neįtikėtinai karšta visai Europai. O šiaip tai aišku, jog geriausia šiltuoju metu laiku.

NELABAI. Iškart pasisakau, jog nedėtumėte perdaug iliuzijų ir tikėtumėtės šimtaprocentinės tobulybės: kas tikrai užknisa – mieste tikrai daug daug turistų ir daug daug taip vadinamų babajų, kurie pagaus tave kone kiekviename žingsnyje ir pasiūlys įsigyti vandens ar akinių nuo saulės, kai žiauriai karšta, skėtį, kai pradeda lyti, lazerių, kad prisimintum vaikystę ir kurtum neva projekcijas ant bažnyčios kupolo, Emporio Armani rankinukų, jeigu jūsų kuprinė nebrendinta ir viso kito š. Jų apstu visur, tad nusiteikite nekreipti dėmesio.

LABAI. Labai svarbu pasirinkti geriausią kelionės kolegą, nes jeigu vyksite su tokiu draugu ar kompanija, kuri jus skubins keltis labai anksti ir iki tol, kol nutrins batai aplakstyti su fotiku visas ‘most visited places’ – jūs pasmerkti nepajusti tikrosios nuotaikos. Man labai pasisekė, nes aš keliavau su savo viena nuostabiausių draugių, su kuria sutapo ‘iki kelių miegoti’, ‘kada valgyti’, ‘kada fotografuoti’, ‘kada fotografuotis’, ‘kada melstis’, ‘kada gerti vyną’ ir ‘kada tiesiog mėgautis’ laiko paskirstymai. Keliaujant į Romą reikia nusiteikti tam, kad tu visas atsiduosi miestui ir atiduosi rūpesčius senovės Dievų valiai. Visam gyvenimui. (Žinoma, tai galima padaryti ir Vilniuje sėdint savo balkone, bet dažniausiai tik atostogų režimas įjungia teisingą mąstymą: jog problemų gali ir nebūti, jeigu turi teisingą požiūrį į gyvenimą).

IMG_3894(aš ir Viktorija)

LABAI LABAI SVARBU. Labai labai svarbu naudotis vietinių ar daug tiesiog gerai pažįstančių Romą rekomendacijomis. Planas yra sveikintina, bet turint tiesiog perfecto draugus, jis tiesiog nereikalingas. Kad ir kaip stengiamės suplanuoti kelionę iki išvažiavimo, vistiek mums nepavyko dėl ‘ala busy woman’ gyvenimo būdo. O bet tačiau! Edita ir Davidas – lietuvė ir italas – puiki pora ir mūsų labai geri draugai ilgą laiką gyvenantys Romoje. Jie ir prisidėjo, kad atostogos taptų tikros ir netgi labai tikros. (Aišku, galite skaityti knygas: Pauliaus Jurkevičiaus “Sava Roma” – sako, kad gera)

DSC_7881(Edi ir Davidas)

KĄ PASIIMTI. Pasiimkite fotoaparatą arba iPhone, kuris irgi gerai fotografuoja. Nes tikrai bus ką įsiamžinti. Jeigu vykstate, kai karšta – lengvų ir patogių suknučių, šortų ir lengvai vaikštančių batų, maudymosi kostiumėlį, jeigu vyksite prie jūros, vyno atidarytuvą ir viskas. Šiaip ir be anų dalykų įsiverstumėte – visko ten yra. IMG_3898 (Fotografuojant Vatikane šventą vyną)

ĮKVĖPIMUI. Prieš važiuojant pažiūrėkite: “La grande Bellezza” ir Woody Allen “To Rome with Love”, o jeigu nematėte ir kultinį “La Dolce Vita”. Ten būdami – dar kartą pažiūrėkite.

KO PAVALGYTI. Aišku, kad įvairių pasta patiekalų, romėniškų picų, jūros gėrybių, sūrių…

KO IŠGERTI. Aišku, kad vyno, Prosecco, Franciacortos, grapos, limoncello (citrinų likerio)…

(Prosecco pajūryje)

KAIP SKRISTI. Labai patogu skristi su Wizzair. Yra pigių skrydžių ir patogus laikas: atskrendate ne per vėlai vakare ir dar galite išnaudoti pirmą vakarą vynui ir pirmai skaniai picai; išskrendate vakare ir dar galite išnaudoti paskutinę dieną lauktuvėms pirkti ir paskutiniam vynui bei makaronams.

KUR APSIGYVENTI. Draugai rekomendavo apsistoti SAN GIOVANNI rajone netoli Koliziejaus. Tai savotiškas senamiestis, kaip ir kone kiekviename rajone, jame puikaus grožio bažnyčia, parkai, mielos kavinukės, daug babajų ir GĖJŲ GATVĖ. Pagal rekomendacijas apsigyvenome B&B “La Terazze Di San Giovanni” – fainas modernus hostelis su didžiule terasa. Mažame moderniai įrengtame kambarėlyje vietos nebuvo perdaug, bet kasrytinis kavos gėrimas 30kv.m. terasoje su puikiu vaizdu – atpirko viską ir viršijo lūkesčius.

http://www.terrazzesangiovanni.it/tsg/welcome.html IMG_3738 (mūsų terasa) IMG_3739 (selfie mūsų mini kambarėlyje) DSC_7897 (vaizdas į gatvę) DSC_7896(mūsų terasa iš gatvės)

GĖJŲ GATVĖ. Ši gatvė buvo vienas įdomesnių mūsų nuotykių. Su Vika tik atvykusios tą patį vakarą išsiruošėme į picos medžioklę. Pagal rekomendaciją. Buvom tokios pavargusios po kelionės, kad apėjusios penkis ratus ir neradusios, ko ieškojome, nutarėme rinktis pagal principą: eiti ten, kur daugiausia italų. Tarp kitko, atradom gerą trattoria Luzzi. (Kaip po to sužinojome, ten mūsų draugas italas nuolat keliauja pietų, nes jie picas kepa tikrose krosnyse, o produktai visuomet švieži). Pavalgusios ir pavargusios keliavome namo – susikubusios už parankų, nes tikrai reikėjo viena kitai padėti. Pritapome. Pasirodo, ten buvo gėjų ir lezbiečių gatvė. Į ją grįžome ir priešpaskutinį vakarą smalsumo vedinos…

Tratoria Luzzi. Kur šviežios ir gardžios picos.

http://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g187791-d1170712-Reviews-Luzzi-Rome_Lazio.html IMG_3696

Gatvė: Via S. Giovanni in Laterano. http://it.wikipedia.org/wiki/Via_San_Giovanni_in_Laterano

PRIE JŪROS.  Antrą dieną nutarusios dar labiau įjungti atostogų režimą vykome prie jūros. Vietiniai nelabai rekomenduoja šį paplūdymį. Jis tikrai ne pats švariausias, bet pusdieniui pasideginti, atsigerti šalto Prosecco ir užgydyti žaizdas druskingoje jūroje – kodėl gi ne. Juolab, kad iki paplūdymo mažiau nei pusvalandis, o jo pasiekimas traukiniu labai patogus. Rekomenduojame pasiimti šalto Prosecco su savim. Dauguma paplūdymių mokami, tad jeigu nenorėti mokėti, reiktų pasiklausti vietinių ir pasiieškoti, kur gi tas nemokamas. Mokėti neapsimoka, aišku.

Važiuoti į Lido di Ostia.

IMG_3741 (Lido di Ostia) IMG_4045 (selfie iš paplūdymio)

KUR PAVALGYTI IR IŠGERTI. Nebandysiu apsimesti visiška žinove ir geriausiai išmanančia visas vietas. Kadangi dauguma vietų buvo parekomenduotos vietinių draugų, tai keletu jų ir pasidalinsiu.

KAVA. ŠIMTAMEČIŲ TRADICIJŲ VIETA. Antico Caffe Greco – žymiausia vieta prie Ispanijos aikštės ir laiptų PIAZZA di Spagna (kuri yra viena iš lankytinų vietų). Ten reikia išgerti kavos. Viena taisyklė, kurią verta įsiminti – kavą reikia gerti prie baro, tiek čia, tiek visur, jeigu nenorėti mokėti trigubos kainos. DSC_7201(Antico Caffe Greco)

Passaguai. Labai faina tipiška itališka vietelė, kurioje galima rasti įvairių itališkų vynų, sūrių ir patiekalų.

http://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g187791-d1772495-Reviews-Passaguai-Rome_Lazio.html DSC_7164 (valgėm)

Di Qua. Pačiame centre tikrai nėra lengva atrasti gerų vietų, nes visos jos baisiai užkėlusios kainas ir labai turistinės. Vedinos draugės Edi kelias geras sužinojome. Pasta buvo šviežia ir smagiai išbandžiau tipiškų itališkų grybų porcini. Tiek čia, tiek kone daugumoje vietų aptarnavimas nelabai patiko. Jiems dzin kažkaip, matyt, pervargę nuo turistų. Mums tai seskėsi, ypač kai buvome su Edi ir Davidu, bet bendrąja prasme vertinant…

http://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g187791-d4218148-Reviews-Di_Qua-Rome_Lazio.html DSC_7218

DSC_7224   (Fettuccelle ai funghi porcini con pomodoro e rucola) IMG_3787

IMG_3786 (vidus)

Gusto Osteria della Frezza. Visiškai turistų nesugadinta vieta, kur net iki tol, kol nesusidraugavome su manageriusomelje mūsų nelabai noriai ir aptarnavo. Bet mes aišku nepasikuklinome ir pasakėme, kad esame pagal draugų rekomendacijas ir tik užsiminus apie tai, jog Lietuvoje dirbu restoranų versle jis tapo kone ‘ponas geriausias draugas’. Maistas geras ir kokybiškas, vynų korta ypač sveikintina, vieta nuostabi (viena iš tų nekaltai atrodančių vietelių, kur įeini į vidinį kiemą ir atsiduri savo Pinterest board’e ar paveikslėlyje). Tik italai, kaip ir dauguma, nebūtų mėgėjai pasipelnyti – užsisakius ‘šiek tiek’ grapos kaip dižestyvo po vakarienės, gavom jos tiek, kad tik būnant visišk alkoholiku galima išmaukti ir už ją susimokėjom tiek, kiek už visą vakarienę su vynu. Tad atsargiai su grapom! Nors ta viena rūkyta buvo tikrai verta paragavimo.

IMG_3964 (žiauria fainas kiemelis ir vidus fainas) IMG_3974 (manageris ir somelje) IMG_3977

DSC_7758 (valgėm) DSC_7768

DSC_7760 (grappa)

Ai Bozzi Da Giovanni. Dar viena visai neturistiška vieta, kurią tikrai verta aplankyti. Belaukiant savo bendrastalių arba staliuko, jums bus pasiūlyta welcome taurė Prosecco ir itališkos duonos. Aptarnavimas puikus, maistas itališkas ir gardus. Ragavom ančiuvių ir šviežios pastos su aštunkoju. Geriausia rezervuoti staliuką iš anksto.

http://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g187791-d1012247-Reviews-Ai_Bozzi-Rome_Lazio.html DSC_7866

DSC_7861   (mes valgėm su aštunkoju) DSC_7856

RAJONAS. Žinot, kur man labiausiai patiko iš visų visų? Trastevere. Senamiestiškas ir bohemiškas rajonas. Kur siaurios gatvelės nusėtos mažomis ir jaukiomis kavinukėmis, gal šiek tiek meniškas, bet kaip mano visi kelionės palydovai pastebėjo, kad perdaug bohemiškas ir man labai tinkantis. Nelaikau savęs bohema visiškai, bet man ten žiauriai patiko! Visai čia pat prie pat upės visą vakarą vakarais veikiantis restoranų, vyninių, kavinių miestelis. Daug daug metrų, o gal ir pora kilometrų miestelis iš abiejų upės pusė. Būtinai užsukite ten užkąsti ar atsigerti.

Freni e Frizioni. Viena iš tų tikrai bohemiškų vietelių, kur būtina užsukti drink’ui. Dauguma čia tiesiog stovi, sėdi ar dar ką daro lauke rankoje su taure, kokteiliu ar maistu.

IMG_4134 DSC_7992 (čia kur visi geria ir valgo bohemiškoje vietelėje, nubėgau papozuoti kartu) IMG_4141   (Trastevere gatvelė) IMG_4135 (Trastevere gatvelė)

Pimm’s Good. Vieta, kuri iš pirmo žvilgsnio man pasirodė perdaug amerikietiško stiliaus. Gal dėl savo burgerių ar dėl ‘tipo’ itališkos muzikos, bet kažkokiu keistu ‘country’ stiliumi. BET. Maistas!!! Tikrai. Makaronai tokie šviežūs ir verti 10 balų; raviolli taip pat.

http://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g187791-d3786297-Reviews-Pimm_s_Good-Rome_Lazio.html IMG_4163

DSC_8071 (ir dar vieno patiekalo nenufotografavom – Salti in Bocca alla Romana – veršiena įsijugta į prosciutto ruošta svieste ir baltame vyne)

Lungo II Tevere Roma. Tik vasarai atsidarantis visas restoranų, vyninių ir barų kompleksas palei upę.

http://www.lungoiltevereroma.it DSC_8013

DSC_7883  LEDAI. Kaip gi Italijoje nepavalgyti ledų? Ir jūs nepatikėsite, kiek susilaukiau rekomendacijų, kur ‘tikrai geri’ ledai. Bet pasikonsultavus su vietiniais paaiškėjo, kad visos rekomenduotos vietos yra itin turistiškos. O kadangi mes visur keliavome su mūsų ‘personalia gide’, kaip pavadinome savo mylimą draugę Edi, arba jos paliepimu, tai paragavome tikrų, gardžių ledų.

Venchi. Paragaukite ir suprasite. IMG_3822     (Venchi vitrina) IMG_3812  (žavioji mūsų ‘gidė’ Edi)

JEIGU JUMS PASISEKĖ. Kaip pasisekė mums – su vietiniais geriausiai pajutome dvasią. Nes pasisekė taip, kad buvome pakviestos į draugų terasą, su turbo vaizdu. Tiksliau, dvi terasas viename bute. Ten smagiai grillinome ir ragavome vynus. Tiksliau mes laukėme, kols mums pagrillins ir pristatys priderintus vynus. IMG_3844

DSC_7180   (su draugais, pas kuriuos terasoje grillinom ir keliavom kokteilių) DSC_7439   (valgėm ir diskutavom)

JEIGU JUMS PASISEKĖ. Kaip pasisekė mums – dėl Edi ir Davido, kurie buvo mūsų kelionės palydovai, gidai ir geriausia kompanija visai savaitė. Prieš paskutinę dieną svečiavomės pas juos, mėgavomės sekmadienio popiete ir buvom skaniai pavaišintos. Vieną tokį užkanduką darysiu ir čia. Iš breazola (džiovinta jautiena, bet ne vytinta, o džiovinta), parmezano sūrio, rukolos ir citrinos. DSC_7974

IMG_4109   (Pas Edi ir Davidą terasoje)

KĄ DAR APLANKYTI? Aplankykite: Koliziejų; Piazza del Popolo (labai įspūdinga aikštė); DSC_7796

Villa Borghese (beprotiško dydžio parkas su daug ežerų, vilų, skulptūrų…); Piazza di Spagna ir Ispanijos žymiuosius laiptus;

DSC_7192 Piazza di Navona; IMG_4160

Gianicolense rajoną. Kur matosi nuostabi Romos panorama ir yra žymusis fontanas, kuriame prasideda La grande Bellezza filmo pirmoji scena.

IMG_4092   DSC_7935

Fontana di trevi. Kur viena žymiausių filmo La dolce vita scenų. Tik kai mes buvom, jį rekonstravo…Tai važiuosiu dar kartą žiūrėt. Vatikaną. Čia jau kas be ko ir be kalbų. Beje, mes ant pačio San Pietro bazilikos kupolo viršaus patekome į baisią audrą su žaibais.

DSC_7520 (išgėrėm ten švento vyno) IMG_3911

IMG_3924   Saint Angelo pilį.   DSC_7716

DSC_7711 Panteoną. DSC_7335 DSC_7338

Piazza Venezia. (nuotraukos pačioje straipsnio pradžioje) Ir dar daug gražių gražių vietelių.

KĄ DAR GALIMA NUVEIKTI? Dar galite pasidaryti fainą pikniką parke. Dar galite suvalgyti street food, kurio rasite vienoje iš šimtų mažų kavinukių įsikūrusių rajonėliuose. DSC_7464

DSC_7460 Dar galite padaryti visko, ko tik geidžia širdis. Juk čia geidžiama Roma.

KĄ PADARYTI, KAD NUŠVISTŲ. Visų pirma, nusipirkite bilietus į Romą. Tada viską ir dar papildomai atlikite pagal mūsų rekomendacijas. Ir dar. Yra toks dalykas, jeigu norite, kad ‘nušvistų’ gyvenimas, aplankykite 7ias bažnyčias. Iš tikrųjų, čia mano super turbo mamos gero gyvenimo receptas. Bet norėčiau jį išduoti tik asmeniškai besikreipiantiems. O kad įsitikintumėt, jog iš tikrųjų nušvito, štai įrodymas:

(prieš patį tą ‘nušvitimą’ patekome į baisią audrą. Tai buvo 6-oji bažnyčia.)

IMG_3950 (Tą pačią dieną, tą patį vakarą. nuėjome į 7ą bažnyčią ir mums, ir mes nušvitome).